Se întâmplă tot mai des ca atunci când ieșim dintr-un magazin să nu primim și bon fiscal pentru ce am cumpărat, sau chiar să îl refuzăm la casa de marcat tocmai pentru a nu mai umple portofelele sau buzunarele cu hârtii. Numai că, acest bon fiscal pe care mulți consmatori îl ignoră ne poate fi extrem de util.
Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal la efectuarea unei tranzacții – de livrare a unui produs sau de prestare a unui serviciu.
Acesta include toate datele referitoare la tranzactia efectuată, informațiile variind în funcție de specificul activității desfășurate.
Operatorii economici au obligația de a elibera clienților bonuri fiscale pentru toate bunurile și serviciile prestate, la solicitarea acestora urmând să fie eliberată și factura.
Ce elemente conține bonul fiscal
Conform HG 479/2003 privind aprobarea Normelor de aplicare a OUG 28/1999, fiecare bon fiscal emis pe teritoriul României are următoarea structură: antet, conținut și parte finală. Îți prezentăm în continuare elementele conținute de fiecare parte a bonului.
În antetul bonului fiscal se regăsesc următoarele informații:
-denumirea operatorului economic emitent;
-codul fiscal al emitentului;
-adresa de la locul de instalare a aparatului sau, după caz, mentiunea „comert ambulant” ori „taxi” pentru casele de marcat mobile;
-codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului.
Conform Legii nr. 28/1999, clienţii au obligaţia de a solicita, prelua şi păstra bonurile fiscale asupra lor până la ieşirea din unitatea de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, precum şi de a le prezenta la cererea organelor de control.
În ciuda acestui lucru, prea puţini cer bonul fiscal, dacă acesta nu le-a fost oferit. Ba, mai mult, unii comercianţi nici măcar nu îl oferă, chiar dacă legea îi obligă. Totuşi, atunci când bonul este eliberat, cei mai mulţi dintre consumatori preferă să-l lase pe tejgheaua magazinului, considerând că este doar o formalitate.
Deşi este văzută ca o hârtie inutilă, bonul de casă este important pentru contabilitate, dar şi pentru consumatorul de rând. Bonul ne poate ajuta să aflăm detalii despre cumpărături şi poate fi de folos şi pe viitor, dacă dorim să returnăm sau să înlocuim anumite produse din diferite motive. Situaţia cea mai des întâlnită este aceea când dorim să returnăm un produs după ce constatăm că acesta este deteriorat sau nu prezintă calităţile din reclamă, dar nu avem bonul ca să dovedim achiziţia. Comerciantul nu ne poate da banii înapoi şi nici nu ne poate schimba produsul fără bon. Asta nu pentru că nu vrea el, ci pentru că, din punct de vedere legal, nu are voie.
Mai multe detalii în cotidianul Observ NEWS
Urmărește observnews.ro și pe Google News