Reprezentanții firmelor din comerțul cu amănuntul se așteaptă la majorări accentuate ale prețurilor în următoarele săptămâni. Avertismentul vine în urma unui chestionar realizat de Institutul Național de Statistică, la care managerii din domeniu au confirmat că presiunea costurilor va continua să se resimtă puternic în magazine.Scumpirile sunt generate de două mari direcții: creșterea costurilor operaționale și apropierea sărbătorilor de iarnă.
Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România, explică faptul că o parte din scumpiri sunt inevitabile:
„De la 1 august a crescut TVA-ul la energia electrică, au crescut taxele și accizele. Vedem și ce se întâmplă cu carburantul, care are un impact major în prețul final al produselor.”
La acestea se adaugă efectul sezonier al lunii decembrie. Cererea pentru anumite produse – citrice, carne de porc și curcan, băuturi spumante – crește tradițional în această perioadă, fapt care duce la majorări pe întreg lanțul de aprovizionare.
În prezent multe companii adoptă măsuri de protecție a afacerilor, în lipsa unor perspective clare pentru anul viitor:
„Din ianuarie vor intra în vigoare noi creșteri de fiscalitate, ceea ce va afecta business-urile și se va reflecta în prețuri. Fiecare companie își face rezerve. Nimeni nu știe cum vor arăta lunile ianuarie și februarie, deja considerate cele mai slabe din an, iar în 2026 probabil vor fi și mai dificile.”
Astfel, consumatorii se pot aștepta ca valul de scumpiri să continue atât în perioada sărbătorilor, cât și la începutul anului viitor, pe fondul majorării taxelor și al costurilor de operare pentru comercianți.

